Gemeenschappelijke regeling GGD West-Brabant

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid. Het samenwerkingsverband beheert de GGD West-Brabant.

Beleidsvoornemens:

De GGD ziet als belangrijkste ontwikkelingen voor 2024 onder meer de totstandkoming van het landelijke Integrale Zorg Akkoord (IZA) en Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), de versterking van de Infectieziektebestrijding en Pandemische Paraatheid, de inrichting van een regionaal vaccinatie expertisecentrum, de Omgevingswet en de doorontwikkeling van de eigen organisatie.

Richtlijnen 2025

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. De GGD geeft in de kaders en Beleidsbegroting 2025 duidelijk weer met welke concrete plannen invulling gegeven gaat worden aan de in het beleidsplan 2023-2026 ‘Wij maken samen gezond gewoon’ opgenomen 4 ambities en laten ze hun 3 gezonde geluiden horen.

  2. Met behulp van prestatie-indicatoren brengt de GGD de resultaten in beeld die zij bereikt op de diverse door haar uit te voeren taken. De GGD heeft aangegeven in de tweede helft van 2023 te starten met het formuleren van indicatoren, samen met een afvaardiging van de gemeenten. Gezien de gemaakte afspraak dient de GGD de indicatoren op te nemen in de begroting 2024 en dienen deze ook terugkomen (evt. met uitbreiding) in de Beleidsbegroting 2025.

  3. In het kader van GALA gaat de GGD aan de slag met het versterken van de (regionale) kennis- en adviesfunctie. Daarnaast gaat ze aan de slag met de coördinatie. De concretisering van de coördinerende rol van de GGD wordt later uitgewerkt, waarbij gekeken wordt welke regionale thema’s worden opgepakt. Ook de precieze rol inzake de ketenaanpakken (vanuit IZA) wordt hierin uitgewerkt.

  4. De GGD heeft binnen het basispakket haar diensten in het kader van de Omgevingswet in 2024 uitgebreid. De algemene bijdrage is met 0,13 per inwoner verhoogd. In de begroting geeft de GGD aan wat zij gemeenten in 2025 binnen het basispakket biedt aan advisering in het kader van de Omgevingswet, waarbij het uitgangspunt is dat binnen het basispakket zo veel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de vraag van gemeenten. De genoemde aantallen en termijnen dienen indicatief te zijn zodat voor (harde) afspraken eerst ervaring opgedaan wordt in de eerste jaren van de Omgevingswet.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2025 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling Regionale Ambulancevoorziening Brabant, Midden-West-Noord (RAV)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Regionaal ambulancevervoer.

Beleidsvoornemens:

De RAV ziet het als dé uitdaging voor de toekomst om kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van (acute) zorg voor iedereen te garanderen bij een toenemende vraag naar spoedzorg en een groter wordend tekort aan zorgmedewerkers. De RAV hoopt dat zij als gevolg van haar uitgezette acties in 2024 over genoeg personeelscapaciteit kan beschikken om de paraatheid conform het geldende referentiekader in te vullen. Zij streeft er in 2024 naar om binnen 15 minuten responstijd bij 95% van de inzetten met A1 urgentie ter plaatse te zijn. Tijdigheid is slechts een van de indicatoren om kwaliteit van zorg te meten. In het Kwaliteitsmodel Ambulancezorg is een groter aantal indicatoren opgenomen om dit te meten. In de loop van de jaren worden deze indicatoren stapsgewijs geoperationaliseerd en verwerkt in de RAV-begroting.

Richtlijnen 2025

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. De RAV waarborgt onder de Wet ambulancezorgvoorzieningen de kwaliteit en continuïteit van de ambulancezorg in heel haar werkgebied. De ambulancezorg dient blijvend te worden uitgevoerd zonder gemeentelijke financiële bijdragen.

  2. Het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0 bevat 26 indicatoren waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg wordt gemeten. Tijdigheid in het spoedvervoer is er hier één van. De indicatoren zijn onderverdeeld in zeven segmenten: Bereikbare en beschikbare zorg, Patiënt centraal, Veilige zorg, Professionaliteit, Samenwerken, Continue verbeteren en Basis op orde. De RAV informeert de gemeenten hoe zij voldoet aan het landelijke kwaliteitskader.

  3. In 2025 is naar verwachting de nieuwe urgentie-indeling ambulancezorg ingevoerd. De nieuwe indeling kent zeven in plaats van drie urgentieniveaus. De RAV verwerkt de nieuwe urgentie-indeling in haar begroting waarbij inzage in de responstijden op A1 en A2 ritten behouden blijft. Uitgangspunt dient te zijn dat in het hele werkgebied de responstijd voor A1 ritten niet meer dan 5% wordt overschreden (melding-aankomst meer dan 15 minuten).

  4. In haar begroting geeft de RAV aan wat de landelijke Beleidsagenda Toekomstbestendige Acute Zorg van VWS betekent voor de ambulancezorg in haar werkgebied. De beleidsagenda kent drie kernpunten: Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, Zorgcoördinatie en Samenwerking in de regio.

Financiële richtlijnen:
De RAV wordt via de zorgverzekeraars gefinancieerd. Om die reden zijn de financiele richtlijnen niet van toepassing op de RAV.

Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Westelijk Noord-Brabant (WVS)

Doel of belang dat wordt behartigd:

WVS voert de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) uit en heeft tot doel voor personen uit het werkgebied, die op enigerlei wijze niet in staat zijn om op eigen kracht passende arbeid te verwerven en/of te behouden, of voor wie de maatschappelijke participatie dient te worden bevorderd, een traject te verzorgen dat hetzij leidt naar (gesubsidieerde) arbeid, hetzij een sociaal isolement voorkomt of doorbreekt; daarnaast heeft WVS tot doel het organiseren van werk in een beschutte omgeving voor diegenen die hierop zijn aangewezen en overige ondersteuning te bieden aan inwoners binnen de Participatiewet.

Beleidsvoornemens:

WVS voert de Wsw en het onderdeel beschut werken binnen de Participatiewet uit. Daarnaast draagt WVS met haar kennis en ervaring bij aan de re-integratie van mensen die onder de Participatiewet vallen en dan met name voor de voor de Werkpleinen nieuwe doelgroepen. WVS is het regionaal ontwikkelbedrijf.

WVS werkt samen met het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal in de keten van de Participatiewet en biedt als ontwikkelbedrijf optimale ondersteuning aan inwoners die vallen onder de Participatiewet in hun ontwikkeling naar een betaalde baan of als dat niet haalbaar is betaalde detachering of vrijwilligerswerk. Deze ketensamenwerking zal in 2024 verder worden doorontwikkeld.

Richtlijnen 2025

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. WVS houdt inzichtelijk welke activiteiten en risico’s verbonden zijn aan de afbouw van het huidige SW-bestand in combinatie met de opdrachtportefeuille en stelt maatregelen voor om nadelige financiële gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken.

  2. WVS besteedt in de begroting aandacht aan de visie en ambitie rondom de doorontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf. Daarbij verwachten we dat de gemaakte keuzes rond de verschillende leerroutes vertaald worden in concrete doelstellingen en acties die bijdragen aan het realiseren van de ketensamenwerking.

  3. De begroting 2025 van WVS is opgesteld in lijn met de ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal. De ketenpartners dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2025 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling Werkplein Hart van West-Brabant (HvWB)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het Werkplein Hart van West-Brabant (hierna: het Werkplein) ondersteunt inwoners waarvan het (tijdelijk) niet lukt om deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Zo ondersteunt het Werkplein inwoners bij het vinden van een plek op de arbeidsmarkt. Wanneer dit niet direct mogelijk is helpt het Werkplein inwoners middels begeleiding, bemiddeling en scholing (kort, vakgericht) bij de groei en ontwikkeling naar de arbeidsmarkt. Dit met als doel om inwoners weer financieel zelfredzaam te laten zijn.

Inwoners die niet economisch zelfredzaam zijn, biedt het Werkplein een financieel vangnet in de vorm van een uitkering. Wie echt niet kan werken, wordt ondersteund bij de groei en ontwikkeling zodat zij naar vermogen mee kunnen doen aan de samenleving.

Daarnaast voert het Werkplein per 2022 regie op de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering met het doel om inburgeraars zich tot het hoogst mogelijke niveau te laten ontwikkelen, zodat zij maximaal kunnen deelnemen aan de samenleving.

Beleidsvoornemens:

Het Werkplein zet zich in 2024 in om zoveel mogelijk inwoners naar vermogen te laten participeren op de reguliere arbeidsmarkt of, indien dit niet mogelijk is, in de samenleving.

In 2024 staat het ‘nieuwe Werkplein’.  Dit betekent dat de behoefte van de van de inwoner aan ondersteuning leidend is in de dienstverlening; het Werkplein lokaal werkt en continu aandacht heeft voor het versterken van de samenwerking met de partners in het sociaal domein, de regionale arbeidsmarkt en het onderwijs. 

Het Werkplein werkt samen met de WVS en de ISD Brabantse Wal aan de doorontwikkeling van het gezamenlijke ‘ontwikkelbedrijf’, waar inwoners die vallen onder de Participatiewet optimaal worden ondersteund in hun ontwikkeling naar een betaalde baan of als dat niet haalbaar is betaalde detachering of vrijwilligerswerk. Deze ketensamenwerking zal in 2024 verder worden doorontwikkeld.

Richtlijnen 2025

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. Het Werkplein HvWB stelt een begroting voor het jaar 2025 op waarin de ambities van de deelnemende gemeenten tot uitdrukking komen met betrekking tot duurzame uitstroom van uitkeringsgerechtigden, het beperken van uitkeringslasten, het bieden van inkomensondersteuning en armoedebestrijding en het integraal samenwerking binnen het Sociaal Domein.

  2. De begroting 2025 dient een duidelijke onderbouwing te bevatten van de manier waarop het Werkplein HvWb de hiervoor genoemde ambities gaat realiseren, alsmede de lasten die daarmee gepaard gaan.

  3. De onderbouwing bevat concrete maatregelen die afdoende zijn om aanspraak te kunnen maken op een uitkering in het kader van de vangnetregeling mocht er voor 2025 uiteindelijk onverhoopt toch sprake zijn van een overschrijding van de BUIG-budgetten.

  4. De begroting 2025 van het Werkplein HvWB is opgesteld in lijn met de ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met WVS en de ISD Brabantse Wal. De ketenpartners dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2025 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Gemeenschappelijke regeling inzake Geweld in Afhankelijkheidsrelaties en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (Veilig Thuis)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Met Veilig Thuis is er één advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling voor de regio West-Brabant. De missie van Veilig Thuis is om huiselijk geweld en kindermishandeling te stoppen, terug te dringen en de schade ervan te beperken en zo de cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie te doorbreken. Ook heeft Veilig Thuis de taak sinds 2019 om te zorgen voor één Meldpunt Crisiszorg in de regio West-Brabant.

Beleidsvoornemens

De ambitie blijft (net als de afgelopen jaren) het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Iedereen in West-Brabant verdient het om zich thuis veilig te voelen. Alleen dan zijn kinderen en volwassenen in staat zich te ontwikkelen, om mee te doen in de samenleving en om eigen keuzes te maken, nu en in de toekomst. Hiervoor is passende ondersteuning, hulp of behandeling, bescherming en toezicht nodig. Dichtbij, zo vroeg mogelijk en zo lang als nodig is.

Om dit te bereiken wordt er verder gewerkt aan de doelen die gesteld zijn bij de start van het regionale programma Geweld Hoort Nergens Thuis wat we vanaf het jaar 2019 uitvoeren.

Het gaat om dezelfde doelen / actielijnen die het landelijk programma Geweld Hoort Nergens Thuis had geformuleerd en waar goede resultaten mee geboekt zijn. Deze zijn daarom ook opgenomen in het regionaal beleidsplan Geweld in afhankelijkheidsrelaties en meldpunt crisiszorg:

  • Eerder en beter in beeld

  • Stoppen en duurzaam oplossen

  • Specifieke groepen beter bedienen; in dit geval geven we aandacht aan ouderenmishandeling.  

Richtlijnen 2025

Niet van toepassing.

Top