Op basis van de gehanteerde uitgangspunten, bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit 4.829.000.

Risico's

Risico-bedrag

Incidentele risico's

312

Structurele risico's

4.869

Totaal risicobedrag

5.180

Waarvan risico's sociaal domein

3.136

De 10 grootste risico's worden hierna toegelicht.

Risico

Risico-bedrag

Tekort jeugdzorg

1.197

Tekort BUIG

1.116

CAO en andere loonontwikkelingen

465

Tekort Wmo huishoudelijke ondersteuning

389

Lagere algemene uitkering

317

Tekort Wmo begeleiding

294

Wateroverlast

246

Tekort Wmo: open einde financiering voorzieningen

139

Vorst- en dooischade wegen

124

Schade aan wegen agv omleidingsroutes en sluipverkeer

123

Tekort jeugdzorg

Omdat de uitvoering van de Jeugdwet een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor jeugdzorg.

Tekort BUIG

Van het rijk wordt een gebundelde uitkering (BUIG) ontvangen voor de uitvoering van de Particiaptiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Omdat de uitvoering hiervan een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 7,5% van de rijksbijdrage. Bij een (stuctureel) tekort van meer dan 7,5% kan een beroep worden gedaan op de vangnetregeling.

CAO en andere loonontwikkelingen

Voor de ontwikkeling van de salarissen wordt, naast de periodieke verhogingen, rekening gehouden met de loonstijgingen als gevolg van de cao. De cao voor gemeenteambtenaren loopt tot en met 31 maart 2025. In de meerjarenraming 2025 - 2028 is, in afwachting van een nieuwe cao, een loonstijging opgenomen van 3% per jaar. Een extra loonstijging van 1% betekent voor Halderberge een structurele stijging van de loonkosten met ca. 205.000 per jaar.

Tekort Wmo huishoudelijke ondersteuning

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening huishoudelijke ondersteuning een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor huishoudelijke ondersteuning.

Lagere algemene uitkering

Bij de uitgangspunten voor de Programmabegroting 2025 wordt voorgesteld om in de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds geen rekening meer te houden met een behoedzaamheidsreserve. Dit betekent dat wanneer de raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds gedurende een begrotingsjaar naar beneden wordt bijgesteld, dit voortaan direct een negatief budgettair effect heeft.

Tekort Wmo begeleiding

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorziening begeleiding een open-einde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor begeleiding.

Wateroverlast

Het klimaat is aan het veranderen. We krijgen meer en meer te maken met buien waarin binnen een korte tijd veel water valt. Het afwateringssysteem kan dergelijke intensieve regenbuien niet aan. De kans op wateroverlast in zowel stedelijk als landelijk gebied neemt daarom toe. De laatste jaren is daarom enorm veel geïnvesteerd in het treffen van maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De gevolgen van waterlast kunnen zijn:

  • Verzakkingen van wegen als gevolg van uitspoeling.

  • Herstellen verzakkingen en breuken in het riool.

  • Schoonmaken van ondergelopen gebieden.

  • Inzet van pompen voor het wegpompen van water in de ondergelopen gebieden.

  • In ernstige gevallen evacueren en opvangen bewoners.

In de begroting is geen rekening gehouden met deze gebeurtenissen. Wel zijn er middelen voor het onderhoud aan wegen en riolering ter voorkoming van mogelijke overlast. Weersomstandigheden blijven echter een risico.

Tekort Wmo: open einde financiering voorzieningen

Omdat de uitvoering van de Wmo-voorzieningen (woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelen) een openeinde regeling betreft, bestaat het risico dat het beschikbare budget wordt overschreden. Dit risico is ingeschat op maximaal 10% van het budget voor Wmo-voorzieningen.

Vorst- en dooischade wegen

Jaarlijks is er financieel ruimte voor het uitvoeren van onderhoud aan wegen, verhardingen en kunstwerken. In de begroting is geen rekening gehouden met mogelijke schades als gevolg van een dergelijke weersomstandigheden. Die hebben zich tot op heden nog niet voorgedaan, maar vormen wel een risico.

Schade aan wegen agv omleidingsroutes en sluipverkeer

Door reconstructies aan wegen kunnen schades ontstaan aan die wegen die worden aangewezen als omleidingsroute bij deze werkzaamheden. Daarnaast worden wegen ook gebruikt door sluipverkeer omdat het verkeer naast de omleidingsroutes haar eigen weg kiest. Met deze mogelijke schades is geen rekening gehouden in de begroting maar vormt wel een risico.

Overige risico's

Deze risico's zijn ter informatie opgenomen. Ze zijn nog niet te kwantificeren en dus ook niet in het totale risicobedrag meegenomen.

Sporthallen De Beuk en De Parrestee

Op basis van de motie van de gemeenteraad van 14 december 2023 met het verzoek aan het college om een onderzoek te doen naar een eventuele aankoop van de sporthallen De Beuk en De Parrestee, worden deze sporthallen getaxeerd. Er is nog geen definitieve taxatie voorhanden. De eigenaar heeft de sporthallen aan de gemeente te koop aangeboden. Binnen de begroting is nog geen rekening gehouden met de aankoop, onderhoud en beheer van deze sporthallen. De gevolgen voor de begroting zijn nog niet in te schatten.

Top