Gemeenschappelijke regeling GGD West-Brabant

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid. Het samenwerkingsverband beheert de GGD West-Brabant.

Beleidsvoornemens:

Het jaar 2025 is het derde jaar van de GGD-beleidsperiode ‘Wij maken samen gezond gewoon 2023-2026’. Door samenwerking met inwoners, gemeenten, andere GGD’en, provincie, (zorg)partners en ondernemers uit de regio wil de GGD de gezondheidskansen voor iedereen vergroten.Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Aktief Leven Akkoord (GALA) zijn daarbij belangrijk. De GGD heeft een coördinerende rol en zal ook in de uitvoering aan deze akkoorden bijdragen. De hervorming van de jeugdzorg zal invloed hebben op de werkzaamheden van de jeugdgezondheidszorg, al is de precieze impact nog niet helder. De GGD zal de taken rondom de infectieziektepreventie nog steviger wegzetten. In 2025 evalueert de GGD haar eerste werkzaamheden na de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024.

Richtlijnen 2026

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. De GGD geeft in kaders en Beleidsbegroting 2026 duidelijk weer met welke concrete plannen invulling gegeven gaat worden aan de in het beleidsplan 2023-2026 ‘Wij maken samen gezond gewoon’ opgenomen 4 ambities en laten ze hun 3 gezonde geluiden horen.

  2. Wij verwachten dat zij in samenspraak met de deelnemende gemeenten in 2026 een vervolg van het beleidsplan opstelt en presenteert.

  3. Gezien de afnemende financiële middelen in 2026 verwachten gemeenten beleidsmatige keuzes te moeten maken. Om deze keuzes gedegen voor te kunnen bereiden is meer gedetailleerd inzicht nodig in het aanbod en in de geleverde producten en kosten. Wij verwachten van de GGD dat zij deze informatie leveren.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2026 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.

Gemeenschappelijke regeling Regionale Ambulancevoorziening Brabant, Midden-West-Noord (RAV)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Regionaal ambulancevervoer.

Beleidsvoornemens:

De doelstelling van de RAV is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de Beleidsagenda Toekomstbestendige Acute Zorg bevatten richtinggevende kernpunten: Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, Zorgcoördinatie en Samenwerking. Het jaar 2025 is het laatste jaar van het lopende meerjarenplan. De RAV is voornemens om stakeholders bij het opstellen van het nieuwe plan te betrekken. Vanaf 2024 is de verbeterde urgentie-indeling spoedvervoer gefaseerd ingevoerd. De RAV volgt hoe de nieuwe urgenties in de praktijk uitpakken en zal waar nodig bijsturen. Het zorgaanbod van de RAV is gedifferentieerd: de RAV biedt een breed scala aan ambulancezorg waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse wordt geholpen. De krapte op de arbeidsmarkt is voor de acute zorg een enorm probleem. De RAV onderneemt actie en streeft ernaar om in 2025 over voldoende personeelscapaciteit te beschikken om de paraatheid conform het geldende referentiekader in te vullen.

Richtlijnen 2026

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. De RAV waarborgt onder de Wet ambulancezorgvoorzieningen de kwaliteit en continuïteit van de ambulancezorg in heel haar werkgebied. De ambulancezorg dient blijvend te worden uitgevoerd zonder gemeentelijke financiële bijdragen.

  2. Het Meerjarenplan 2022-2025 van de RAV loopt tot en met 2025. De RAV betrekt bij de opstelling van het nieuwe meerjarenplan de stakeholders. Het nieuwe meerjarenplan komt tot uitdrukking in de begroting 2026.

  3. Het Landelijk Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0 bevat 26 indicatoren waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg wordt gemeten. Tijdigheid in het spoedvervoer is er hier één van. De indicatoren zijn onderverdeeld in zeven segmenten: Bereikbare en beschikbare zorg, Patiënt centraal, Veilige zorg, Professionaliteit, Samenwerken, Continue verbeteren en Basis op orde. De RAV informeert de gemeenten in haar begroting hoe zij voldoet aan het landelijke kwaliteitskader en de opgenomen indicatoren. 

  4. De RAV is in 2024 gestart met de implementatie van de nieuwe urgentie-indeling ambulancezorg. De nieuwe indeling kent zeven in plaats van drie urgentieniveaus. De RAV verwerkt de nieuwe urgentie-indeling in haar begroting waarbij inzage in de responstijden op A0 en A1 (voorheen A1 en A2 ritten) behouden blijft. Uitgangspunt dient te zijn dat in het hele werkgebied de responstijd voor A0 ritten niet meer dan 5% wordt overschreden (melding-aankomst meer dan 15 minuten).

  5. In haar begroting geeft de RAV aan wat het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de landelijke Beleidsagenda Toekomstbestendige Acute Zorg van VWS betekent voor de ambulancezorg in haar werkgebied. De beleidsagenda kent drie kernpunten: Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, Zorgcoördinatie en Samenwerking in de regio.

Financiële richtlijnen:
De RAV wordt via de zorgverzekeraars gefinancieerd. Om die reden zijn de financiële richtlijnen niet van toepassing op de RAV.

Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Westelijk Noord-Brabant (WVS)

Doel of belang dat wordt behartigd:

WVS behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de in mandaat gegeven taken op het gebied van de Participatiewet (PW). WVS ondersteunt inwoners binnen de Wsw of de PW, die niet in staat zijn om op eigen kracht passende arbeid te verwerven en/of te behouden, of voor wie de maatschappelijke participatie dient te worden bevorderd. WVS verzorgt voor deze inwoners een traject dat óf leidt naar (gesubsidieerde) arbeid, óf een sociaal isolement voorkomt of doorbreekt. Daarnaast heeft WVS tot doel het organiseren van werk in een beschutte omgeving voor de inwoners die hierop zijn aangewezen.

Beleidsvoornemens:

WVS zal ook in 2025 de Wsw en het onderdeel beschut werken binnen de PW uitvoeren. Daarnaast blijft WVS als sociaal ontwikkelbedrijf met haar kennis en ervaring optimale ondersteuning bieden aan de inwoners die onder de PW vallen in hun ontwikkeling naar een betaalde baan of als dat niet haalbaar is betaalde detachering of vrijwilligerswerk. Dit doet WVS in samenwerking met het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal in de keten van de Participatiewet (ketensamenwerking). Deze steeds intensievere ketensamenwerking heeft als doelstelling: ‘Samen werken aan Participatie’ en wordt in 2025 verder doorontwikkeld. Onderzoek zal uitwijzen welke organisatievorm het beste past bij deze verdere doorontwikkeling.

Richtlijnen 2026

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. WVS houdt inzichtelijk welke activiteiten en risico’s verbonden zijn aan de afbouw van het huidige WSW-bestand in combinatie met de opdrachtportefeuille en stelt maatregelen voor om nadelige financiële gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken.

  2. WVS besteedt in de begroting 2026 aandacht aan de visie en ambitie rondom de doorontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf.

  3. De begroting van WVS wordt daarbij opgesteld in lijn met de ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal. De ketenpartners dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn.

  4. Ten aanzien van deze ambities en doelstellingen verwachten we dat WVS samen met het Werkplein en ISD komt tot concrete doelstellingen rond de ontwikkelingen van inwoners, zowel in kwalitatief als kwantitatief opzicht.

  5. Daarbij verwachten we dat WVS in afstemming met de ketenpartners zorgt voor passende leerroutes en ontwikkeltrajecten die aansluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt en de veranderende doelgroep waarvoor deze trajecten worden ingezet. We vragen WVS daarbij innovatief te werk te gaan, zodat recht wordt gedaan aan de uitdagingen rond de doelgroep.

  6. In de begroting 2026 wordt de inzet van WVS ten behoeve van de ketensamenwerking in een afzonderlijke paragraaf uitgewerkt.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2026 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.

Gemeenschappelijke regeling Werkplein Hart van West-Brabant (HvWB)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Het Werkplein Hart van West-Brabant (hierna: het Werkplein) ondersteunt inwoners waarvan het (tijdelijk) niet lukt om deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Zo ondersteunt het Werkplein inwoners bij het vinden van een plek op de arbeidsmarkt. Wanneer dit niet direct mogelijk is helpt het Werkplein inwoners middels begeleiding, bemiddeling en scholing (kort, vakgericht) bij de groei en ontwikkeling naar de arbeidsmarkt. Dit met als doel om inwoners weer financieel zelfredzaam te laten zijn.

Inwoners die niet economisch zelfredzaam zijn, biedt het Werkplein een financieel vangnet in de vorm van een uitkering. Wie echt niet kan werken, wordt ondersteund bij de groei en ontwikkeling zodat zij naar vermogen mee kunnen doen aan de samenleving.

Daarnaast voert het Werkplein regie op de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering met het doel om inburgeraars zich tot het hoogst mogelijke niveau te laten ontwikkelen, zodat zij maximaal kunnen deelnemen aan de samenleving.

Beleidsvoornemens:

In 2025 wordt de inzet op het werkprogramma onverminderd voortgezet met accentverschuivingen op de inspanningen die bij de huidige inspanningen horen. Tevens zal in 2025 een extra  strategische doelstelling (+ inspanningen) worden toegevoegd op het gebied van inburgering.
Het Werkplein werkt met WVS en de ISD Brabantse Wal samen in de keten van de Participatiewet (ketensamenwerking). Deze steeds intensievere ketensamenwerking heeft als doelstelling: ‘Samen werken aan Participatie’ en wordt in 2025 verder doorontwikkeld. Onderzoek zal uitwijzen welke organisatievorm het beste past bij deze verdere doorontwikkeling. Zie hiervoor ook de beleidsvoornemens bij GR WVS.

Richtlijnen 2026

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. Het Werkplein HvWB stelt een begroting voor het jaar 2026 op waarin de ambities van de deelnemende gemeenten tot uitdrukking komen met betrekking tot duurzame uitstroom van uitkeringsgerechtigden, het beperken van uitkeringslasten, het bieden van inkomensondersteuning en armoedebestrijding en het integraal samenwerken binnen het Sociaal Domein.

  2. De begroting 2026 dient een duidelijke onderbouwing te bevatten van de manier waarop het Werkplein HvWB de hiervoor genoemde ambities gaat realiseren, alsmede de lasten die daarmee gepaard gaan.

  3. De onderbouwing bevat concrete maatregelen die afdoende zijn om aanspraak te kunnen maken op een uitkering in het kader van de vangnetregeling mocht er voor 2026 uiteindelijk onverhoopt toch sprake zijn van een overschrijding van de BUIG-budgetten.

  4. De begroting 2026 van het Werkplein HvWB is opgesteld in lijn met de ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met WVS en de ISD Brabantse Wal. De ketenpartners dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn.

  5. Ten aanzien van deze ketensamenwerking verwachten we dat het Werkplein samen met WVS en ISD komt tot concrete doelstellingen rond de ontwikkelingen van inwoners, zowel in kwalitatief als kwantitatief opzicht.

  6. Daarbij verwachten we dat het Werkplein in afstemming met de ketenpartners zorgt voor passende leerroutes en ontwikkeltrajecten die aansluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt en de veranderende doelgroep waarvoor deze trajecten worden ingezet. We vragen het Werkplein daarbij innovatief te werk te gaan, zodat recht wordt gedaan aan de uitdagingen rond de doelgroep.

  7. In de begroting 2026 wordt de inzet van het Werkplein ten behoeve van de ketensamenwerking in een afzonderlijke paragraaf uitgewerkt.

Financiële richtlijnen:
Voor de financiële richtlijnen 2026 verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.

Gemeenschappelijke regeling inzake Geweld in Afhankelijkheidsrelaties en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (Veilig Thuis)

Doel of belang dat wordt behartigd:

Met Veilig Thuis is er één advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling voor de regio West-Brabant. De missie van Veilig Thuis is om huiselijk geweld en kindermishandeling te stoppen, terug te dringen en de schade ervan te beperken en zo de cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie te doorbreken. Ook heeft Veilig Thuis de taak sinds 2019 om te zorgen voor één Meldpunt Crisiszorg in de regio West-Brabant.

Beleidsvoornemens

De ambitie blijft (net als de afgelopen jaren) het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Iedereen in West- Brabant verdient het om zicht thuis veilig te voelen. Alleen dan zijn kinderen en volwassen in staat om zich te ontwikkelen, om mee te doen in de samenleving en om eigen keuzes te maken nu en in de toekomst. Hiervoor is passende ondersteuning, hulp of behandeling, bescherming en toezicht nodig. Dichtbij, zo vroeg mogelijk en zo lang als nodig is.

Om dit te bereiken wordt er gewerkt aan de doelen die gesteld zijn bij de start van het regionaal programma Geweld Hoort Nergens Thuis. 

Daarnaast is in 2024 het programmaplan Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming regio West Brabant vastgesteld. Acties hieruit voortkomend voeren worden uitgevoerd.

Ook wordt er ingezet op de Doorontwikkeling Meldpunt Crisiszorg.

Richtlijnen 2026

Niet van toepassing.

Top