E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Duidelijk, transparant en proactief. Deze woorden kenmerken de communicatie tussen de gemeente Halderberge en haar inwoners, organisaties en bedrijven. Team Communicatie levert hier een belangrijke bijdrage aan.
Zo bouwen we aan het beeld van een betrouwbare, zorgvuldige en klantvriendelijke gemeente. Dit gebeurt door het geven van heldere voorlichting en door ervoor te zorgen dat alle communicatiemiddelen van de gemeente up to date, in begrijpelijke taal en relevant voor de lezer zijn.
Team Communicatie heeft daarnaast een belangrijke adviesrol richting de bestuurders, teammanagers en medewerkers.
Klare Taal
Klare Taal is een belangrijk onderdeel van communicatie in Halderberge, we willen direct duidelijk zijn. We vinden het belangrijk dat onze inwoners, organisaties en bedrijven direct begrijpen wat we schrijven. Klare Taal wordt actief gepromoot richting alle medewerkers. Ter ondersteuning is een Schrijfwijzer uitgebracht. Hierin staat hoe we als gemeente schriftelijk communiceren. Medewerkers kunnen dit als naslagwerk gebruiken.
Digitale communicatie
Onze website is technisch vernieuwd. We werken in de nieuwste versie van het Drupal voor Gemeenten-platform. Onze inwoners en ondernemers merken hier niets van; ze zien alleen een vernieuwde homepage waar alle producten en diensten nog gemakkelijker te vinden zijn. Komend jaar onderzoeken we of we de websites VisitHalderberge (toeristische website) en inHalderberge (website voor en door ondernemers) kunnen gaan samenvoegen met de gemeentelijke website. Aan de hand van de conclusies én het manifest dienstverlening starten we een aanbestedingstraject.
Onze website en subsites – denk aan zaaksysteem en de afsprakenmodule - worden komend jaar bekeken door een auditor. Deze gaat kijken hoe digitaal toegankelijk onze websites zijn. Aan de hand van de auditrapporten stellen we toegankelijkheidsverklaringen op. Hiermee laten zien wat we als gemeente doen aan digitale toegankelijkheid en hoe we hier aan blijven werken als organisatie. We meten en monitoren het dagelijkse gebruik van de website.
Onze social media kanalen willen we een ‘boost’ geven door hier meer campagnematig, en met veel beeldmateriaal mee aan de slag te gaan. Ook onze digitale nieuwsbrief willen we meer bekendheid gaan geven, zodat mensen zich hierop abonneren. Hieraan zijn geen kosten verbonden.
Digitaal burgerpanel
In februari 222 is het vernieuwde beleid voor overheids- en burgerparticipatie door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin staat ook dat er doorgegaan wordt met het digitaal burgerpanel. In de zomer van 2022 is een vragenlijst in het digipanel uitgezet over hoe mensen door de gemeente benaderd willen worden en waar mensen hun gemeentelijke informatie vandaan halen. Eind 2022 is er een vragenlijst in het digipanel uitgezet over hoe mensen denken over de dienstverlening van de gemeente, hoe mensen hun zaken met de gemeente willen regelen (persoonlijk, digitaal of telefonisch) en wat hun ervaringen waren met de gemeente de afgelopen periode. De resultaten van deze vragenlijst worden meegenomen in het Manifest Dienstverlening wat in 2023 wordt opgesteld.