2.5.8 Organisatieontwikkeling

Er is continu aandacht voor organisatieontwikkeling. Het doel is de dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente Halderberge steeds beter te laten verlopen. Deze aandacht komt onder andere tot uiting in de teamplannen, het verbeteren en digitaliseren van de werkprocessen, de individuele ontwikkelgesprekken, het volgen van gezamenlijke en/of individuele opleidingen en trainingen en het organiseren van allerlei gezamenlijke activiteiten. Samenwerking is hier bij een sleutelwoord. Het gaat dan om de onderlinge samenwerking binnen de gemeente, samenwerking met inwoners (individueel of met bijvoorbeeld samenstichtingen en de adviesraad sociaal domein) en bedrijven en de regionale samenwerking met andere gemeenten.

In het collegewerkprogramma “Samen aan de slag” is een extra accent gelegd op het gebied van organisatie ontwikkeling met het opnemen van het Manifest Dienstverlening. Het Manifest Dienstverlening is opgesteld met behulp van input van onze inwoners. Het bevat de beloftes aan onze inwoners en bedrijven op het gebied van dienstverlening.

De organisatieontwikkelingsagenda van 2024 bevatte de volgende speerpunten:

  • Implementatie van het Manifest Dienstverlening (borgen van het doorlopend verbeteren van de dienstverlening).

  • Digitalisering (Office 365 / zaakgericht werken / informatiebeveiliging / privacybescherming).

  • Programmasturing (Overheids- en burgerparticipatie, Omgevingswet en Dienstverlening).

  • Strategische Personeelsplanning (flexibiliteit / arbeidsmarktstrategie / duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers).

  • Samenwerking in de regio (Regio West-Brabant / Mobiliteitscentrum / De6 / SRWBW / diverse GR-en).

  • Doorontwikkeling op de drie kernwaarden: klantgericht, flexibel en lerend.

  • Ontwikkelen/opleiden van medewerkers & het eigen opleidingsinstituut de Halderbergse School (o.a. Insights Discovery, persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling / inspiratiesessies / jaarlijks Talent Ontwikkkelprogramma / de training “Hoe werkt de gemeente” / “Getting things done” / e-learning met Good Habitz).

  • Gezondheid en arbeidsomstandigheden (Preventief Medisch Onderzoek / inzet bedrijfsarts).

  • Medewerkerstevredenheid (jaarlijkse pulsemeting en actie/verbeterplan).

  • Gedragscode & vertrouwenspersonen (actualiseren gedragscode / blijvende aandacht voor de inzet van interne en externe vertrouwenspersonen).

  • Medezeggenschap (Ondernemingsraad en het Lokaal Overleg).

  • Management Development (focus op leiderschapsontwikkeling en taakvolwassenheid van de medewerkers).

Top