E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Het functioneren van de overheid wordt in toenemende mate bepaald door digitalisering. Ook het werk bij burgerzaken en aan de receptie verandert. Er komen minder mensen aan de balie en de mensen die wel komen, hebben vaak complexe vragen die brede kennis en kunde vergen van de medewerkers. Het vraagt ook om inzicht in de problematiek van de klant: zaken die logisch bij elkaar horen in samenhang afhandelen. Door samen te werken als één overheid kan dienstverlening écht vanuit vragen van inwoners en ondernemers ingericht worden.
Het vaststellen van de juiste identiteit wordt hiermee steeds meer noodzaak om o.a. identiteitsfraude en adresfraude te voorkomen. Het betreft een van de kernopgaven van Burgerzaken om het vaststellen van de identiteit op een juiste manier te doen. Dit lijkt een repeterende activiteit, maar is een uiterst belangrijke schakel in de dienstverleningsprocessen. Het belang hiervan neemt met de digitalisering alleen maar toe. Het voorkomen van identiteitsfraude en het opsporen van adresfraude is dan ook een belangrijk thema voor de komende jaren.
De continue doorontwikkeling van Burgerzaken samen met de InformatieDesk (snelbalie) is nodig om onze inwoners de dienstverlening te blijven bieden die zij nodig hebben, én die zij van ons mogen verwachten naar aanleiding van het op handen zijnde Manifest Dienstverlening.
Diverse relevante burgerzaken-processen zijn (deels) geautomatiseerd. Dat hebben we deels gedaan door steeds meer E-diensten aan te bieden op onze website waardoor het mogelijk is om via elk type device, producten en diensten te regelen, 24/7 op een intuïtieve manier, tijds- en plaats onafhankelijk. We hanteren een slim afsprakensysteem wat aansluit bij de wensen en behoefte voor het maken van gerichte afspraken. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om gericht voor meerdere producten tegelijk een afspraak in te plannen, waarbij een inwoner precies weet hoe laat deze is en hoe lang deze (ongeveer) zal duren. Hiermee is de kans dat inwoners lang(er) moet wachten zeer klein.
Aan verdere digitalisering en uitbreiding van deze E-diensten wordt gewerkt. Niet alleen van het Rijk worden ook verdere digitaliseringen verwacht, zoals de overgang naar een digitale identiteitencentralisering van de basisregistratie personen, maar zeker ook voor de dienstverlening en het gemak van onze inwoners.
Op 1 oktober 2018 is er door de Rijksoverheid gestart met een experiment voor het digitaal aanvragen van het rijbewijs (DAR). Een rijbewijs kan dan online worden verlengd via de website van de RDW. De aanvrager kan dit rijbewijs vervolgens al na twee werkdagen ophalen op het gemeentehuis. Per 2024 wordt dit wettelijk verplicht voor gemeentes. Ook Halderberge neemt deel aan het experiment: het online verlengen van het rijbewijs is sinds 3 oktober 2022 al mogelijk voor inwoners van de gemeente Halderberge, die in het bezit zijn van een geldig Nederlands rijbewijs. Volgens de systematiek van DAR kunnen mensen zelf eenvoudig hun rijbewijs online verlengen en afhalen bij de snelbalie. Online aanvragen kan alleen in geval van verlenging van het rijbewijs of bij uitbreiding van categorieën. Iemand die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, moet hiervoor dus nog wel naar de balie van de gemeente.
Aangezien het experiment is geslaagd volgens het kabinet, wil deze het digitaal verlengen van het rijbewijs landelijk introduceren. Daarvoor wordt een wetswijziging voorbereid, waarbij het streven is die vanaf 10 oktober 2024 in werking te laten treden. Overigens blijft het mogelijk om de aanvraag voor de verlenging van het rijbewijs aan het loket te doen. Afhankelijk van de inhoud van deze wetswijziging, zullen wij uiteraard eventuele benodigde aanvullende acties uitvoeren.
Bij de afdeling burgerzaken was de eerste dip in de dienstverlening in het voorjaar 2019 al te merken. In maart 2014 ging de geldigheidstermijn van reisdocumenten voor meerderjarige van vijf naar tien jaar, met minder werk voor gemeenten als gevolg in de front-office. Tegelijk zien gemeenten het werk veranderen. Vanaf 2019 is er sprake van een daling in het aantal aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten. In de periode 2019 tot en met 2023 wordt ruim 75% minder aanvragen verwacht, afhankelijk van onder andere de demografische omstandigheden. Naar verwachting herstelt vanaf 2024 het aantal vragen zich weer tot 2029, waarna de aanvraagdip zich vervolgens herhaalt. Dit patroon van piek- en daljaren wordt veroorzaakt doordat in 2014 de geldigheidsduur voor paspoorten en identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder is verlengd van vijf naar tien jaar. Hierdoor worden gedurende vijf jaar bijna alle “18+ documenten” in omloop vervangen. Gevolgd door vijf jaar waarin vrijwel alleen “-18 documenten” worden uitgegeven of documenten voor bij eerste aanvragen en vermissingen. Naar verwachting gaat er ruim 50 jaar overheen voor de cyclus van piek- en dipjaren is uitgevlakt.
De snelbalie is een groot succes. Het voordeel van onze snelbalie is dat burgers zonder afspraak in het gemeentehuis terecht kunnen voor diverse burgerzakenproducten. Ook is het voordeel dat de snelbalie open is tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.
In 2024 zullen wij ons bezig houden met wat in den lande genoemde wordt: de paspoortpiek. In dit eerste piekjaar zullen wij de aanvragen voor reisdocumenten behandelen op adequate wijze. Ook zullen wij analyseren of hiervoor blijkt dat in opvolgende jaren tijdelijke/flexibele versterking nodig is, om te voorkomen dat onze inwoners de dupe worden van bijvoorbeeld mogelijk onderbezetting.
Samenwerken binnen de gemeente en met andere instanties blijft van belang. Er moet meer worden samengewerkt tussen burgerzaken en o.a. het sociale domein (maatschappelijke ondersteuning) en handhaving (fraudebestrijding). Lastig daarbij is dat er een spanningsveld is tussen enerzijds dienstverlenend zijn en anderzijds alert op fraude zijn. Samenwerken met andere gemeenten, bijvoorbeeld op het terrein van complexe vragen en adresfraude, is belangrijk.
Wat betekent dat voor de medewerkers? Medewerkers van burgerzaken hebben veel kennis nodig, bijvoorbeeld meer juridische kennis en kennis van digitale systemen. Daarnaast zijn veel vaardigheden nodig; richting burgers aan de balie en richting collega's. Opleiden, omscholen en nieuwe medewerkers aantrekken én houden zijn belangrijke uitdagingen en een continu proces. Zowel mbo als hbo medewerkers zijn van belang, afhankelijk van de context: op de juridische kennis of meer op de sociale vaardigheden, herkennen signalen fraude en beoordelen documenten.
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. Daarnaast verbetert hun rechtspositie in het digitale contact met de overheid. Gemeenten zorgen voor notificaties in digitale berichtenboxen, ontvangstbevestigingen op e-mails en voor gestructureerde manier van archivering. De wet treedt naar verwachting in werking op 1 juli 2024.
Voor het Huis van Halderberge hebben we opdracht verleend aan een architect om een definitief en technisch ontwerp uit te werken en te zorgen voor een raming van de bouwkosten. Nadat de raad haar goedkeuring heeft gegeven en bijbehorende middelen beschikbaar heeft gesteld, kan de aanbesteding worden voorbereid en 2e helft 2024 gestart worden met de uitvoering van de werkzaamheden.