E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Cookies: www.halderberge.nl/cookies
Op 13 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Zomernota 2023, met daarin de Kadernota 2024, vastgesteld. Bij de Zomernota 2023 werd voor de jaren 2024 en 2025 een positief sluitende begroting verwacht en werd voor de jaren 2026 en 2027 een negatief sluitende begroting verwacht. Na de vaststelling van de Zomernota 2023 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan, waardoor de meerjarenraming 2024 - 2027 is gewijzigd ten opzichte van de Zomernota 2023.
In onderstaand overzicht zijn alle mutaties (groter dan € 10.000) in de begrotingssaldi voor de komende jaren opgenomen (x € 1.000). Hierna worden deze ontwikkelingen kort toegelicht.
Begroting | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Saldo Zomernota 2023 | 445 | 2.589 | -1.282 | |
Programma Bestuur en burgerzaken | ||||
Bijdrag Regio West-Brabant | 25 | 22 | 20 | |
Verkiezingen | 73 | 13 | ||
Burgerzaken | 25 | 17 | 36 | |
Huis van Halderberge | PM | PM | PM | |
Manifest Dienstverlening | PM | PM | PM | |
Programma Veiligheid | ||||
Bijdrage Veiligheidshuis | -15 | -15 | -16 | |
Vervallen budget extra capaciteit BOA's | 34 | 34 | 34 | |
WPG audits | -10 | -10 | -11 | |
Programma Openbare ruimte | ||||
Meerjaren onderhoudsplanning gebouwen | 89 | 91 | 93 | |
Opstellen verkeersvisie Oudenbosch | -20 | |||
Onderhoud waterwegen | -20 | -21 | -22 | |
Btw component rioolheffing | -33 | -62 | -49 | |
Programma Ruimtelijke en economische ontwikkelingen | ||||
Parkmanagement Borchwerf | -32 | -32 | -32 | |
Klimaatteam opgenomen in GWP | 30 | 30 | 30 | |
Btw component afvalstoffenheffing | -12 | -15 | -19 | |
Nieuwe legesverordening | 218 | 182 | 202 | |
Opstellen omgevingsplan | PM | PM | PM | |
Adviescommissie Omgevingskwaliteit | PM | PM | PM | |
Programma Zorg, jeugd en participatie | ||||
Exploitatielasten De Vossenberg | 5 | -31 | ||
Jeugdzorg arrangementen | -128 | -144 | -147 | |
Jeugdzorg afbouw jeugdzorg plus | -118 | -118 | -118 | |
Jeugdzorg pilot onderwijs-zorg arrangementen | -105 | -61 | ||
Bijdrage WVS-Groep | -205 | -206 | -197 | |
Programma Onderwijs, sport en cultuur | ||||
Huur musea | -16 | -19 | -21 | |
Welzijnssubsidies | -106 | -185 | -189 | |
Vervallen bijdrage onderwijs bewegingsonderwijs | -30 | -30 | -30 | |
Exploitatiebijdrage zwembad De Baarlebossche | PM | PM | PM | |
Verduurzaming zwembad Blankershove | PM | PM | PM | |
Visie op cultuur | PM | PM | PM | |
Viering 750 jaar Oud Gastel en Oudenbosch | PM | PM | ||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Uitkeringen gemeentefonds | 462 | 347 | 360 | |
Opbrengst OZB | 355 | 333 | 316 | |
Bijdrage Belastingsamenwerking West-Brabant | 21 | 29 | 31 | |
Kapitaallasten | 328 | 97 | -31 | |
Rentestijging | -30 | -30 | -30 | |
Aanpassing inflatie | -72 | -58 | -50 | |
Overhead | ||||
Salarislasten | -117 | -26 | -22 | |
Toerekening personele lasten | 42 | 59 | 70 | |
Secundaire arbeidsvoorwaarden | -25 | -25 | -25 | |
Generatiepact | 40 | |||
Transitie Cloud/SaaS | -200 | PM | PM | |
Facilitaire voorzieningen | -26 | -26 | -27 | |
Onderhoud kantoormachines | 11 | 11 | 11 | |
Bijdrage Regionaal Archief West-Brabant | -11 | -3 | 2 | |
Digitaliseren milieudossiers | -10 | |||
Overige mutaties | 18 | 21 | 21 | |
Totaal mutaties | 323 | 229 | 244 | |
Saldo inclusief mutaties | 768 | 2.817 | -1.038 | 92 |
Op basis van de begroting 2024 van de Regio West-Brabant zijn de bijdrages voor 2024 en volgende jaren bijgesteld.
Vanwege de val van het kabinet Rutte IV en de nieuwe Tweede Kamer verkiezingen in 2023, zijn de geraamde kosten voor de Tweede Kamer verkiezingen in 2025 afgeraamd. Verder is het budget voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 op basis van de werkelijke kosten bijgesteld.
Op basis van geactualiseerde aantallen zijn de rijksafdrachten en legesopbrengsten van de diverse producten van de afdeling Burgerzaken bijgesteld.
Op 26 juni 2023 is opdracht verleend aan De Witte Oss voor het opstellen van het definitief ontwerp. De verwachting is dat deze in het 4e kwartaal 2023 wordt gepresenteerd. In het eerste kwartaal van 2024 is het technisch ontwerp gereed en kan er op basis van de gekozen bouwmaterialen en inrichtingsaspecten een kostenplaatje worden gemaakt. De raad besluit dan over het vervolg van het proces. Na besluitvorming om de werkzaamheden op te pakken zal in het tweede kwartaal van 2024 gestart worden met de aanbesteding in 3 lossen opdrachten (verbouwing, inrichting en audiovisuele maatregelen).
Eind 2022 is gestart met het project om te komen tot een ‘Manifest Dienstverlening’. In januari 2023 is via een kick-off bijeenkomst het plan van aanpak gepresenteerd. De afgelopen maanden is er de nodige externe en interne input opgehaald. De input die is opgehaald, zoals de speerpunten uit het collegewerkprogramma, de uitkomsten van het digipanel, de ondernemerspeiling en de speerpunten uit de collegebezoeken aan de kernen, allemaal op een rij gezet en geanalyseerd voor wat betreft de dienstverlening. Daarnaast zijn tenminste 100 gesprekken gevoerd met inwoners, bedrijven en verenigingen en zijn er een aantal ‘klantreizen’ in beeld gebracht. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief van 11 mei 2023 en de informatiebijeeenkomst van 7 september 2023.
Het Zorg- en Veiligheidshuis De Markiezaten is een samenwerkingsverband van 8 gemeenten in West-Brabant en Zeeland, Openbaar Ministerie, politie en instellingen op het gebied van zorg, veiligheid, welzijn, wonen en justitie. De focus in de samenwerking ligt op complexe veiligheidscasuïstiek. De jaarlijkse bijdrage wordt met € 15.000 verhoogd als gevolg van hogere kosten door onder andere de nieuwe Cao en een formatieuitbreiding.
In de Begroting 2023 was € 34.000 opgenomen voor de inhuur van extra capaciteit BOA's. Op 23 maart 2023 is het Integrale veiligheidplan door de gemeenteraad vastgesteld. Hierna is de benodigde capaciteit verder ingevuld, waardoor het budget voor de extra inhuur niet meer nodig is. Dit budget kan komen te vervallen.
De Wet Politiegegevens (Wpg) is een Nederlandse wet die de rechten en de plichten van de politie zelf, maar ook die van de burger regelt, voor wat betreft het verwerken van politiegegevens. Politiegegevens zijn persoonsgegevens die in het kader van de politietaak worden verwerkt. Naast de politie moeten ook andere organisaties zich aan de Wpg houden, waaronder de gemeentelijke BOA's.
Uit een audit voor de uitvoering van de Wpb blijkt dat, om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, er de nodige verbeteringen in de processen moeten worden aangebracht. Hiervoor is een bureau ingehuurd. Voor het uitvoeren van de audit door een juridisch adviseur is hetzelfde bureau ingehuurd. Verder worden er nog extra structurele kosten verwacht voor het uitvoeren van de interne audits (jaarlijks) en de externe audits (vierjaarlijks). De kosten hiervoor bedragen ca. € 10.000 per jaar.
De gevolgen van het nieuwe MJOP dat op 13 juli 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld zijn met de Zomernota 2023 in de begroting verwerkt. Voor enkele gebouwen is de jaarlijkse storting in de voorziening voor het onderhoud van de gebouwen abusievelijk niet helemaal juist verwerkt, dit wordt nu hersteld.
In het uitvoeringsprogramma van de Mobiliteitsvisie 2023-2027, door de gemeenteraad vastgesteld op.25 mei 2023 is opgenomen dat voor de kern Oudenbosch een verkeersvisie wordt opgesteld. Dit wordt gedaan in 2024.
Door de uitbreiding van het aantal wadi's, retentievijvers en waterbergingen komen er meer beheers- en onderhoudskosten voor rekening van de gemeente. Een structurele verhoging van dit budget met € 20.000 is nodig.
Doordat de kosten die betrekking hebben op de rioolheffing dalen, daalt ook de btw component die kan worden meegerekend bij het bepalen van de tarieven voor de rioolheffing.
De bijdrage aan het Parkmanagement dat zorgt voor het beheer van de openbare ruimte op Borchwerf wordt op basis van de begroting van het Parkmanagement verhoogd. Dit heeft met name te maken met de gestegen energiekosten.
Enkele budgetten die te maken hebben met klimaat en duurzaamheid in relatie tot water zijn nu opgenomen in het Gemeentelijk WaterPlan (voorheen Gemeentelijk RioleringsPlan). Deze kosten worden meegerekend bij de rioolheffing en komen dus niet meer ten laste van de exploitatie. Het GWP is vanwege nieuw wetgeving uitgebreider dan het GRP.
Doordat de kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing dalen, daalt ook de btw component die kan worden meegerekend bij het bepalen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing.
In verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet moet de legesverordening voor 2024 worden aangepast. Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt om te komen tot een betere onderbouwing van de tarieven. Niet alleen voor de dienstverlening inzake omgevingsvergunningen, maar ook voor een groot deel van de andere diensten (zoals voor burgerzaken, vergunningen voor kabels en leidingen, horeca en evenementen). Uitgangspunt hierbij is om zoveel mogelijk te komen tot een volledige kostendekking van de legestarieven. De kostprijsberekening heeft geleid tot een aantal mutaties in de geraamde legesopbrengsten. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de paragraaf Lokale heffingen.
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft elke gemeente 1 omgevingsplan voor hun grondgebied. De gemeente heeft op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, automatisch een omgevingsplan: een omgevingsplan van rechtswege (de bestaande bestemmingsplannen). Dit tijdelijke omgevingsplan zet de gemeente stapsgewijs om tot een volledig omgevingsplan.
Gemeenten krijgen tot eind 2029 de tijd om het tijdelijke deel van het omgevingsplan en andere regels over de fysieke leefomgeving om te zetten naar een nieuw omgevingsplan. Het opstellen van het omgevingsplan is een omvangrijke klus, die wij als kleine gemeente niet volledig zelf kunnen. Hierin zullen wij ondersteund moeten worden door externe adviesbureaus. Hoe hoog de kosten gaan worden is nog niet zeker, vandaar dat er voor de komende 3 jaar een PM-post is opgenomen. Voor de implementatie van de Omgevingswet ontvangt de gemeente ook bedragen vanuit het Rijk. Mogelijk dat een deel van de kosten hieruit gedekt kunnen worden.
Op 1 januari 2024 treedt de nieuwe Omgevingswet in werking. Ter continuering van de huidige welstand en monumentenadvisering moet een nieuwe adviescommissie Omgevingskwaliteit worden ingesteld. De commissie adviseert over een “goede omgevingskwaliteit”. Ook stedenbouw en kwaliteit van natuur en landschap maken onderdeel uit van de bredere advisering. Dit betekent een verhoging van de huidige advieskosten. De gemeenteraad neemt hierover in december 2023 een besluit. Om die reden wordt nu een PM post opgenomen in de begroting 2024.
Het was de bedoeling dat De Vossenberg tot medio 2024 in gebruik zal zijn voor tijdelijke huisvesting. Op basis van de huidige ontwikkelingen, is de verwachting dat de Vossenberg tot eind 2025 in gebruik zal zijn voor tijdelijke huisvesting voor het onderwijs, diverse organisaties en instellingen.
De raming van de uitgaven voor jeugdzorg arrangementen is geactualiseerd op basis van de actuele zorgkosten en toekenningen tot en met het eerste half jaar 2023. De kosten voor jeugdzorg arrangementen stijgen per saldo met ca.€ 128.000 in 2024. Het aantal jeugdigen dat jeugdhulp nodig heeft en de intensiteit van de in te zetten jeugdhulp is vooraf niet volledig in te schatten in aantallen en bedragen. Jeugdprofessionals kijken samen met het gezin wat zij zelf kunnen (waar nodig met ondersteuning van hun netwerk). Als de zorgvraag te groot en/of te complex is, zal de jeugdprofessional zelf begeleiding bieden, waar nodig met aanvullende specialistische hulp.
De hogere kosten betreffen met name de laagcomplex intensief en de hoogcomplex arrangementen. We zien steeds vaker zwaardere problematiek voortkomend uit de nasleep van de Corona periode, waardoor meer ingezet wordt een intensieve, systemische vorm van hulpverlening.
De Jeugdwet geeft de gemeente de opdracht om gesloten jeugdhulp te bieden bij ernstige opgroei en opvoedingsproblemen. Daarnaast is er een landelijke opdracht om de JeugdzorgPlus (gesloten jeugdhulp) kleinschalig te organiseren en zo ver mogelijk af te bouwen naar zo dichtbij mogelijk nul gesloten plaatsing in 2030. Voor de jaren 2024 en 2025 willen de 3 jeugdregio’s gezamenlijk JeugdzorgPlus inkopen die voldoet aan verdere afbouw van het aantal gesloten plaatsingen, kleinschaligheid, het ontwikkelen van alternatieven en het waarborgen dat de continuïteit van zorg voor jeugdigen met complexe en meervoudige problemen die veiligheid en bescherming nodig hebben. Minder kinderen en kleinschalige voorzieningen in de JeugdzorgPlus leidt tot hogere kosten per kind omdat een aantal vaste kosten (o.a. vastgoed en deels personeel) gelijk blijven of minder snel afnemen.
Binnen het reguliere voortgezet onderwijs wordt gezien dat voor een aantal leerlingen vanwege diverse complexe internaliserende of externaliserende problemen de weg naar school lastig te bewandelen is. Dit resulteert in toenemende cijfers van (dreigende) thuiszitters, waarbij belastbaarheid kwetsbaar is. Deze leerlingen hebben baat bij veel nabijheid waarin ruimte gemaakt wordt voor ontwikkeling van alle vaardigheden die nodig zijn om binnen de schoolse omgeving te kunnen functioneren. Door de inzet van onderwijs- zorgarrangementen waarin jeugdhulp gecombineerd wordt met een passend onderwijsaanbod wordt aan deze leerlingen (weer) een perspectief geboden en gaan deze leerlingen beter in hun vel zitten. Hierdoor wordt het schoolverzuim teruggedrongen, wordt er minder verwezen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) en wordt thuiszitten verminderd. Doordat de leerling vlakbij huis een aanbod kan volgen doen wordt er geen inbreuk op de sociale contacten van de leerling gedaan en worden juist die contacten onderhouden.
Op basis van de concept herziene begroting 2024 van WVS komt de gemeentelijke bijdrage voor Halderberge ca. € 205.000 hoger uit dan in de Zomernota 2023 was opgenomen. Dit komt doordat in de herziene begroting naast de gestegen rijksbijdrage (waarop de lagere raming in de Zomernota was gebaseerd) ook hogere kosten zijn opgenomen als gevolg van cao-ontwikkeling, uitbreiding formatie en hogere energiekosten.
In verband met de overgang naar het nieuwe Cultuurcluster zijn nieuwe huurafspraken gemaakt met de toekomstige gebruikers Fidei et Arti, het Zouavenmuseum en het Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum. Afgesproken is dat zij tot aan de overgang geen huur hoeven te betalen. Om deze redenen zijn de geraamde huurinkomsten structureel afgeraamd.
Op basis van de subsidie-aanvragen voor 2024 zijn de budget- en basissubsidies bijgesteld. De belangrijkste oorzaken zijn de hogere bijdrage aan Surplus Welzijn, de subsidies ten behoeve van St. Anna en St. Louis, een hogere bijdrage aan de bibliotheek en mantelzorgondersteuning. Daarnaast is sprake van reguliere mutaties en indexering van de budget- en basissubsidies.
Met ingang van de 1-1-2024 is de regeling combinatiefunctionarissen aangepast. Zij mogen vanaf dan geen bewegingsonderwijs meer verzorgen. Om die reden komt de bijdrage van het onderwijs voor de inzet van de combinatiefunctionarissen te vervallen.
Laco ontvangt jaarlijks een geïndexeerde exploitatievergoeding. De indexering wordt mede bepaald door de indexering van de gas- en electraprijzen. Gezien de ontwikkeling van de prijzen in 2022 valt de bijdrage voor 2023 hoger uit dan geraamd.Er is een aanvraag ingediend in het kader van de regeling Specifieke Uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (SPUK MEOZ). Gewacht wordt op de indexering van oktober 2023. Deze vormt de basis voor de exploitatiebijdrage 2024.Om deze reden zijn de meerjarige gevolgen nog niet in beeld en is een PM-post opgenomen.
Een van de actiepunten uit het CWP was te komen tot een toekomstige en duurzame zwembadaccommodatie. Voor het zwembad is in 2023 een advies en plan opgesteld om te komen tot een toekomstbestendige en duurzame zwembadaccommodatie. Er wordt geadviseerd om vooral in te zetten op de volgende onderdelen:
Het opstellen van een meerjarenonderhoudsplanning (MJOP). Op basis van het onderhoudsplan wordt duidelijk welke investeringen de komende 10 jaar noodzakelijk zijn.
Het doorvoeren van de duurzaamheidsmaatregelen.
De uitkomst van het MJOP en de gesprekken met de stichting over het nemen van duurzaamheidsmaatregelen zijn nog onbekend en in afwachting van de verdere concrete uitwerking als PM-post opgenomen.
In het collegewerkprogramma 2022-2026 is als speerpunt opgenomen 'De belevingswaarde vergroten van wat we hebben aan kunst, cultuur en cultuurhistorie'. Als actiepunt hierbij is opgenomen dat een integrale visie op cultuur wordt opgesteld. Om tot de visie te komen is een projectplan opgesteld. Het college heeft met dit project ingestemd. Een extern bureau zal op basis van het projectplan de visie opstellen. Op basis van de visie zal vervolgens in beeld worden gebracht wat de eventuele jaarlijkse uitvoeringskosten zijn. Om deze reden is nu nog een PM-post opgenomen.
Voor de viering van het 750 jarig bestaan van Oud Gastel en Oudenbosch dienen nog budgetten beschikbaar gesteld worden. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 was nog niet duidelijk wat de plannen zijn en wat hiervan de kosten zijn. Om die reden is hier een PM-post voor opgenomen.
De gevolgen van de Septembercirculaire zijn in de meerjarenraming opgenomen. De uitkering uit het gmeentefonds komt in 2024 ca. € 462.000 hoger uit. Voor een uitgebreide toelichting op de uitkeringen uit het gemeentefonds wordt verwezen naar het hoofdstuk Algemene dekkingsmiddelen.
Op basis van de actuele gegevens van de Belastingsamenwerking West-Brabant met betrekking tot de WOZ-capaciteit en de tarieven voor 2024 is de OZB opbrengst berekend. De verwachte OZB opbrengst voor 2024 komt ca. € 355.000 hoger uit.
Op basis van de begroting 2024 van de Belastingsamenwerking West-Brabant zijn de bijdrages voor 2024 en volgende jaren bijgesteld.
Het investeringsprogramma is geactualiseerd. Door verschuivingen in het jaar van uitvoering ten opzichte van de Zomernota 2023 ontstaat met name voor het jaar 2024 een behoorlijk voordeel. Dit komt met name vanwege het doorschuiven van investeringen in wegen en opbenare verlichting, openbare ruimte religieus erfgoed en renovatie Fideï et Arti.
Voor de toerekening van de rente aan de investeringen wordt een renteomslag opgesteld. De werkelijke rentekosten worden hierin afgezet tegen de boekwaarden van de activa en de voorraden en monden uit in een gemiddeld rentepercentage. In de uitgangspunten in de Zomernota 2023 werd uitgegaan van een rentepercentage van 1,5%. Bij het opstellen van de Begroting 2024 is het definitieve rentepercentage berekend en dit komt ook uit op 1,5%. Bij de Begroting 2023 was dit nog 1,25%, een rentestijging dus van 0,25%. De financiële gevolgen van deze bijstelling komen ca. € 30.000 nadeliger uit dan bij de Zomernota werd ingeschat.
In de Zomernota 2023 is bij de uitgangspunten voor de Programmabegroting 2024 opgenomen dat het inflatiepercentage in de begroting wordt aangepast naar 3%. Op basis van de Macro Economische Verkenning (MEV) die in augustus is gepubliceerd door het CPB is het inflatiepercentage voor 2024 verhoogd naar 4%. Voor 2025 en volgende jaren bedraagt het inflatiepercentage 3%. De financiële gevolgen van de verhoging van het inflatiepercentage voor 2024 bedragen structureel ca. € 72.000 negatief.
In de Zomernota 2023 is bij de uitgangspunten voor de Programmabegroting 2024 opgenomen dat voor de berekening van de salarislasten in de Programmabegroting 2024 uitgegaan wordt van een indexering van 3% per jaar, gelijk aan het inflatiepercentage. Als gevolg van de verhoging van het inflatiepercentage voor 2024 naar 4%, is ook de loonstijging voor 2024 aangepast naar 4%. Voor 2025 en volgende jaren is 3% gehanteerd. De financiële gevolgen van de verhoging van de loonstijging voor 2024 bedragen structureel ca. € 186.000 negatief.
Ten opzichte van de raming in de Zomernota 2023 komen de totale salarislasten in 2024 ca. € 117.000 hoger uit. Naast de indexering wordt dit verschil met name veroorzaakt door uitbreiding van de formatie voor de Wet Goed Verhuurderschap, leerplicht en het GWP en doordat er het afgelopen jaar veel nieuwe medewerkers zijn gestart die nog niet in de maximale trede van de loonschaal zijn ingeschaald.
In de Zomernota zijn de uitgangspunten vastgesteld voor het toerekenen van personele lasten aan riool- en afvalstoffenheffing, grondexploitaties en investeringen. Op basis van de urentoerekening aan de riool- en afvalstoffenheffing en het investeringsprogramma 2024-2027 komt het toe te rekenen bedrag meerjarig hoger uit dan wat in de Zomernota was opgenomen.
In de Zomernota 2023 is een budget van € 200.000 beschikbaar gesteld voor secundaire arbeidsvoorwaarden. Op basis van het actuele aantal medewerkers en verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,23 per km in het belastingplan van de Rijksoverheid wordt dit budget met € 25.000 verhoogd.
De huidige Generatiepactregeling 2020-2023 is inmiddels beëindigd. Deze regeling had een looptijd van 3 jaar, met als laatste instapmoment januari 2023. Op dat moment hebben de laatste medewerkers kunnen deelnemen aan deze regeling. In 2023 is minder gebruik gemaakt van het generatiepact dan werd verwacht. De totale kosten van het generatiepact komen hierdoor lager uit. Voor het egaliseren van de kosten van het generatiepact is een reserve gevormd. De storting in deze reserve kan in de komen jaren worden verlaagd.
Momenteel wordt onderzocht hoe de route naar een SaaS applicatielandschap voor Halderberge gaat lopen. Dit is afhankelijk van lopende contracten met leveranciers en technische mogelijkheden van applicaties. Als we dit voor alle applicaties in beeld hebben maken we een migratieplan. Op basis van het migratieplan krijgen we inzicht op eenmalige kosten, structurele operationele kosten en inzicht in mogelijke (toekomstige) besparingen.
Hierbij worden ook de gevolgen van de nieuwe Europese richtlijn NIS2 meegenomen. Deze nieuwe wet wordt uiterlijk oktober 2024 actief en stelt strengere (veel) eisen aan onze informatiebeveiliging. De NIS2 richtlijn (Europese richtlijn) is de tweede generatie van de Network and Information Systems-richtlijn. De richtlijn is opgesteld om bij te dragen aan een hoog gemeenschappelijk beveiligingsniveau van netwerk- en informatiesystemen in de hele EU. Wat de exacte gevolgen van deze wet voor onze gemeente zijn, is nu nog niet duidelijk.
Onderdeel van het migratieplan is een financieel overzicht hiervan voor een periode van 5 jaar. Zodra deze bekend is kunnen we de PM post op de meerjarenbegroting vervangen door concretere bedragen. Op basis van ervaringen bij andere gemeenten wordt geraamd dat we € 200.000 aan eenmalige kosten in 2024 kunnen verwachten.
De afgelopen jaren is het bestaande budget voor facilitaire voorzieningen gedurende het jaar onvoldoende gebleken. Voorgesteld wordt om in de meerjarenbegroting het bedrag op te nemen dat we de afgelopen twee jaar nodig hebben gehad. Een toename van de kosten is onder andere een gevolg van de groei van het aantal medewerkers. Daarnaast zien we ook een prijsstijging van de gangbare kantoor- en vergaderkosten.
Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van onderhoud kantoormachines naar kosten die met onder andere computerhardware te maken heeft. Deze nieuwe kosten zijn op verschillende posten geboekt waardoor al jaren onderuitputting is van het budget onderhoud kantoormachines. Hierdoor is nog maar een bedrag van € 7.500 nodig voor onder andere het onderhoud van de paternosterkasten.
Op basis van de ingediende zienswijzen op de begroting 2024 heeft het WBA de invoering van de verdeelsleutel aagepast. Deze wordt nu gefaseerd ingevoerd. Op basis hiervan is de deelnemersbijdrage aangepast.
Milieuvergunningen moeten volgens de archiefwet voor altijd bewaard blijven. Daarom is het van belang dat ze niet alleen op papier, maar ook digitaal bewaard worden in het E-depot of in ons zaaksysteem bij lopende vergunningen. Om de dossiers digitaal te maken wordt een aanbesteding voorbereid waarin we samen met gemeente Woensdrecht een partner zoeken die deze dossiers kan digitaliseren. Een aanname voor de te maken kosten is € 10.000, maar is mede afhankelijk van het aantal strekkende meter te digitaliseren dossiers en de aanbiedingen van de marktpartijen.
Binnen de verschillende programma's zijn diverse kleine financiële mutaties (< € 10.000). Voor het overzicht en de leesbaarheid van dit overzicht zijn deze posten niet afzonderlijk opgenomen en toegelicht.
Na bovenstaande ontwikkelingen ontstaat het volgende beeld:
2024: € 768.000 positief
2025: € 2.817.000 positief
2026: € 1.038.000 negatief
2027: € 92.000 positief