Communicatie is een rode draad in het Collegewerkprogramma 2022-2026 Samen aan de slag!

Het college wil dat de gemeente Halderberge zichtbaar en toegankelijk is, helder communiceert met inwoners en terugkoppelt wat er met meldingen gebeurt. Zo wil het college de kloof dichten tussen inwoners en overheid. De belangrijkste speerpunten voor communicatie de komende jaren gaan over woningbouw, afval, verkeer en dienstverlening.

We gaan doelgroepgerichter communiceren. We zetten daar onder andere de aanpak Klare Taal voor in. In het najaar van 2024 starten we met het trainen van al onze medewerker hiervoor. Dit loopt door tot 2025. We kijken ook per doelgroep en project of het nodig is om andere talen te gebruiken. Daarnaast is de inzet van middelen per project op maat, passend bij de doelgroep. Onze middelenmix is up-to-date en passend. We maken steeds meer gebruik van filmpje, foto’s, infographics en animaties.

Inwoners weten onze digitale middelen goed te vinden. Deze worden gebruikt om informatie op te halen, een vraag te stellen of een aanvraag te doen. In de zomer/najaar van 2024 wordt de  website vernieuwd. Een goede klantreis, makkelijk zoeken en vinden en toegankelijkheid voor iedereen zijn hierbij heel belangrijk. Ook de uitgangspunten uit het manifest dienstverlening worden toegepast. Op onze social media kanalen gebruiken we veel beeldmateriaal en filmpjes, en we zorgen voor aansprekende content. Daarmee willen we ons bereik en aantal volgers vergroten. Ook zijn we begonnen met adverteren op Facebook en Instagram. Zo brengen we berichten heel specifiek bij bepaalde doelgroepen onder de aandacht. De medewerkers van de informatiedesk houden zich bezig met de webcare: ze beantwoorden de meeste van de (eerstelijns) vragen met behulp van een monitoringstool.

Om onze vacatures via social media beter onder de aandacht te brengen, gaan we samen met een recruiter (nieuwe medewerker binnen team HR vanaf de zomer) kijken wat de mogelijkheden zijn.

In februari 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met de nieuwe nota burger- en overheidsparticipatie. Het digitaal burgerpanel is een belangrijk instrument voor burgerparticipatie.Net als in voorgaande jaren wordt ook in 2025 het digitaal burgerpanel ingezet. We zetten dit in om inwoners mee te laten denken over onderwerpen die spelen binnen de gemeente aan de  hand van digitale vragenlijsten. Het digitaal burgerpanel is hiervoor 1 van de instrumenten die we inzetten voor participatie. Op deze manier worden de inwoners van Halderberge nog meer betrokken bij het opstellen en uitvoeren van beleid.

Top