Met ingang van 1 augustus 2024 is het geactualiseerde Inkoop- en aanbestedingsbeleid Halderberge vastgesteld.

Hierbij zijn met name de drempelbedrag wat verruimd. De verruiming van de drempelbedragen komt vooral door de stijgende prijzen van de afgelopen jaren. Daarnaast geeft dit meer flexibiliteit bij de te aanbesteden werken, leveringen en diensten. Hierdoor krijgen kleinere, lokale ondernemers meer kansen bij de gemeentelijke aanbestedingen. Met de nieuwe drempelbedragen wordt ook meer aansluiting gevonden met het inkoopbeleid bij de buurgemeente zoals Moerdijk en Etten-Leur. In 2025 zal dit nieuwe beleid verder worden geëffectueerd.

Voor de nieuwe drempelbedragen wordt de grens wat is toegestaan op het gebied van rechtmatigheid verder opgezocht. Dit betekent wel dat afwijken van deze drempelbedragen alleen is toegestaan met een goede motivatie. Hierop wordt, in het licht van de rechtmatigheidsverantwoording, door de concerncontroller ook op gecontroleerd.

De doelstelling van het inkoop- en aanbestedingsbeleid blijft op een zorgvuldige en rechtmatige wijze voorzien in de inkoopbehoeften van de gemeente Halderberge. Hierbij wordt gestreefd naar een optimaal inkoopresultaat, dat in beginsel bepaald wordt door economische uitgangspunten, maar waarbij ook ethische, sociaal-maatschappelijke overwegingen en duurzaamheid een rol spelen.

Als er binnen een aanbestedingsprocedure een klacht ontstaat, wordt deze eerst ondervangen via het klachtenloket van Karel (voorheen Inkoopbureau West-Brabant). Na een succesvolle pilot wordt dit klachtenloket in 2025 structureel voortgezet.

In 2024 zijn, gezien het behoorlijke aantal investeringen/projecten en aflopende contracten, meer dagdelen via Karel ingezet dan het normale aantal van 10 dagdelen per week. Voor het inkoopplan 2025 wordt dit opnieuw bezien en wordt ook gekeken naar de behoefte op het gebied van contractmanagement. Mochten er door projecten extra dagdelen benodigd zijn, dan worden deze ten laste van de flexibele schil voor de projecten gebracht.

Top