2.1.4 Afvalstoffenheffing

De gemeente zorgt voor het wekelijks ophalen van het huisvuil. Via de afvalstoffenheffing worden de kosten verbonden aan het verzamelen en het verwerken van het huisvuil verhaald op de burger. Sinds 1 januari 2014 hanteert de gemeente Halderberge gedifferentieerde tarieven voor de afvalstoffenheffing (ofwel diftar). Door afval goed te scheiden en de containers minder vaak aan straat te zetten kunnen inwoners van de gemeente zelf invloed uitoefenen op de variabele kosten. Op basis van de verwachtingen van lagere kosten door betere scheiding en het aantal keren dat de containers gemiddeld aan straat worden gezet, is het tarief berekend. Daarnaast is het op 18 april 2024 door de gemeenteraad vastgestelde Afvalbeleidsplan 2024-2028 als basis genomen voor de geraamde kosten.

Bij de raming van de opbrengst uit de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • er is uitgegaan van 100% kostendekkendheid;

  • de compensabele BTW is in de tarieven van de afvalstoffenheffing volledig doorberekend;

  • bij de baten is het geraamde dividend van Saver geheel meegenomen;

  • bij de ontwikkeling van de lasten is uitgegaan van het door SAVER aangegeven inflatiepercentage van 3,1% op de basistaken (o.a. ophalen huisvuil, verwerking etc. Aandeel: 97% van de totale afval gerelateerde kosten) en 4,1% op de plustaken (inzet afvalcoach en evalueren beleidskeuzes);

  • in de lasten zijn de kosten van het grondstoffencentrum van Saver meegenomen;

  • het tarief voor de afvalstoffenheffing bestaat uit een vast en een variabel deel:

    • het vaste deel is voor iedere belastingplichtige gelijk;

    • het variabele deel van het tarief wordt bepaald door de wijze van aanbieding van het afval, via een container of via inworp in een ondergrondse container, en het volume van de container, 140 of 240 liter;

  • in 2024 was een incidentele onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing opgenomen van 105.000 om de tariefstijging te beperken. Voor 2025 en verder is geen onttrekking aan de voorziening meer opgenomen;

  • bij het berekenen van de tarieven is ervoor gekozen om alleen een meerjarig effect van het aantal ledigingen en/of inworpen mee te nemen. Dit betekent dat het aantal ledigingen of inworpen wordt bijgesteld als sprake is van een wijziging die zich minimaal drie jaar heeft voorgedaan. Hierdoor worden ongewenste schommelingen in het tarief voorkomen. Conform het voorgaande is het aantal ledigingen voor 2025 gehandhaafd op 10 voor een 140 liter container en 12 voor een 240 liter container. Het aantal inworpen in een ondergrondse container is 38;

  • als het aantal ledigingen of inworpen hoger is dan het gemiddelde aantal wordt een opslag in rekening gebracht;

  • de ledigingen en stortingen worden na afloop van het kalenderjaar in rekening gebracht;

  • In 2025 ontvangen de inwoners van de gemeente Halderberge een aanslag waarop het vaste tarief van 2025 en het variabele tarief van 2024 (maal het werkelijk aantal ledigingen in 2024) in rekening wordt gebracht. Het werkelijk aantal ledigingen over 2025 wordt via de aanslag gemeentelijke belastingen in 2026 in rekening gebracht;

  • bij de opstelling van de jaarrekening komt het saldo van baten en lasten op het product afvalverwijdering en -verwerking ten laste of ten gunste van de voorziening afvalstoffenheffing. Een negatief saldo kan alleen worden verrekend voor zover de voorziening daarvoor toereikend is.

Kosten die verbonden zijn aan de afvalstoffenheffing

Bij het berekenen van het tarief voor de afvalstoffenheffing worden diverse kosten meegenomen. Allereerst vanzelfsprekend de directe kosten die verbonden zijn aan het ophalen van huishoudelijk afval. Dit betreft met name de kosten die door Saver in rekening worden gebracht. Ook kosten die daar rechtstreeks mee verbonden zijn, zoals het stortrecht, de milieustraat en andere verwerkingskosten worden volledig meegenomen. Verleende kwijtscheldingen worden voor 55% meegenomen in de heffing, aangezien het aandeel afvalstoffenheffing hierin ongeveer dit percentage bedraagt. Het vegen van de straten wordt voor 40% meegenomen in de heffing. Het aandeel zwerfafval en -vuil in het straatafval is iets minder groot dan het aandeel bladafval. Een percentage van 40% wordt redelijk geacht voor dit aandeel. Voor de toerekening van de kosten van de overhead is een berekening uitgevoerd zoals aangegeven bij de algemene uitgangspunten voor de toerekening van indirecte kosten. Het percentage van de overheadkosten dat toegerekend is aan deze heffing bedraagt 1,55% en in lijn met de voorgaande jaren.

Opslag bij een aantal ledigingen of inworpen dat meer is dan gemiddeld

Sinds 2020 wordt een opslag in rekening gebracht als het aantal ledigingen of inworpen op jaarbasis hoger is dan het gemiddelde aantal waar in de begroting van is uitgegaan. De opslag varieert en is afhankelijk van het volume van de container en het aantal ledigingen of inworpen boven het gemiddelde. Het gemiddeld aantal ledigingen en inworpen treft u aan onder de uitgangspunten. De staffel voor de opslagen treft u aan in de Verordening afvalstoffenheffing Halderberge.

Met inachtneming van het voorgaande zijn de belangrijkste tarieven voor 2025 als volgt:

Afvalstoffenheffing

2024

2025

Verschil

Vast tarief per aansluiting *

199,32

217,08

8,9%

Tarief per lediging 240-liter container

13,02

14,18

8,9%

Tarief per lediging 140-liter container

7,60

8,27

8,8%

Tarief inworp ondergrondse afvalcontainer

2,17

2,36

8,8%

* Bij de bepaling van het vaste tarief is rekening gehouden met het feit dat dit deelbaar moet zijn door 12. Dit in verband met de maandelijkse verrekening van aanslagen wegens vestiging of vertrek van personen.

Opbrengst afvalstoffenheffing in 2025

De totale opbrengst voor de afvalstoffenheffing is geraamd op ca. 4.790.000. Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het verschil tussen de werkelijke baten en lasten verbonden aan de afvalstoffenheffing verrekend met de voorziening overschotten afvalstoffenheffing. Bij het opstellen van de jaarrekening zal op basis van het resultaat over dat jaar blijken of er een overschot of tekort is en of er een bedrag kan worden gestort in de voorziening.

Top