E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Duidelijk, transparant en proactief. Deze woorden kenmerken de communicatie tussen de gemeente Halderberge en haar inwoners, organisaties en bedrijven. Team Communicatie levert hier een belangrijke bijdrage aan.
Zo bouwen we aan het beeld van een betrouwbare, zorgvuldige en klantvriendelijke gemeente. Dit gebeurt door het geven van heldere voorlichting en door ervoor te zorgen dat alle communicatiemiddelen van de gemeente up to date, in begrijpelijke taal en relevant voor de lezer zijn.
Team Communicatie heeft daarnaast een belangrijke adviesrol richting de bestuurders, teammanagers en medewerkers.
Klare Taal is een belangrijk onderdeel van communicatie in Halderberge, we willen direct duidelijk zijn. We vinden het belangrijk dat onze inwoners, organisaties en bedrijven direct begrijpen wat we schrijven. Klare Taal wordt actief gepromoot richting alle medewerkers. Ter ondersteuning is een Schrijfwijzer uitgebracht. Hierin staat hoe we als gemeente schriftelijk communiceren. Medewerkers kunnen dit als naslagwerk gebruiken.
De digitale kanalen blijven belangrijk voor ons als gemeente. Inwoners kunnen steeds meer producten en diensten via onze website aanvragen. De meeste webformulieren worden via zaaksysteem aangeboden. Afhandeling verloopt efficiënt en archivering gebeurt op de juiste manier. Voor de producten en diensten van burgerzaken gebruiken we de webformulierendienst van Centric. Het maken van een afspraak verloopt sinds het voorjaar via onze nieuwe afsprakenmodule.
Eind 2022 moeten wij met een nieuwe versie van het Drupal voor Gemeenten-platform gaan werken voor onze website. Het oude wordt na die tijd namelijk niet meer ondersteund en geüpdatet. Onze webbouwer gaat, samen met de webredactie, aan de slag met deze (technische) update in het najaar/winter 2021.
Sinds september 2020 heeft onze website een toegankelijkheidsverklaring. Een auditor heeft voor ons een zogenaamde webrichtlijnen-scan gemaakt. We scoorden een B (hoogste score is A). Die scan vormt de basis voor de verklaring. In de toegankelijkheidsverklaring die we hebben opgesteld, leggen we uit wat we als gemeente doen aan digitale toegankelijkheid en hoe we hier aan blijven werken als organisatie. Een professionele (centrale) webredactie is dus een vereiste. Deze blijft dus in functie. We meten en monitoren het dagelijkse gebruik van de website.
Op 1 juli 2021 is de Wet Elektronische Publicaties in werking getreden. Dat betekent dat de website www.officielepublicaties.nl voortaan leidend is voor onze officiële bekendmakingen in plaats van onze pagina in huis-aan-huis blad De Halderbergse Bode. Voorlopig blijft op deze pagina dezelfde informatie beschikbaar; in ieder geval als attenderingsservice. In onze andere middelen besteden we hier aandacht aan, zodat inwoners en ondernemers op de hoogte zijn van deze verandering.
Het digitaal burgerpanel wordt geëvalueerd in het nieuwe beleid voor overheids- en burgerparticipatie wat eind 2021 in de gemeenteraad wordt behandeld. Waarschijnlijk wordt ook na 2021 doorgegaan met het digitaal burgerpanel. Er bestaat een mogelijkheid dat dit met een wat hogere frequentie of op een andere manier uitgevoerd gaat worden.