E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
Halderberge communiceert in duidelijke taal. Inwoners van Halderberge nemen beslissingen op basis van communicatie vanuit de gemeente. Dat kan alleen als onze inwoners begrijpen wat regels, besluiten en verordeningen betekenen. Door onze manier van communiceren en door het gebruik van de juiste communicatiemiddelen leveren we een bijdrage aan het beeld van een betrouwbare, zorgvuldige en klantvriendelijke gemeente. Team communicatie bewaakt het duidelijk taalgebruik van de gemeente en zij zorgen dat de communicatiemiddelen van deze tijd en relevant voor de lezers zijn. Daarnaast vervult het team communicatie een belangrijke adviesrol richting de bestuurders, teammanagers en medewerkers.
We vinden het belangrijk dat onze inwoners en ondernemers op eenvoudige wijze zaken met ons kunnen doen op elke plaats en op elk moment. Belangrijke informatie wordt daarom, behalve via telefoon en aan de balies, zoveel mogelijk digitaal aangeboden.
Dat betekent dat de digitale middelen van de gemeente, zoals de website en social media (Facebook en Twitter) actueel en duidelijk leesbaar moeten zijn. Het aanbod van informatie wordt gestructureerd en planmatig aanpakt waarbij informatie die onze doelgroepen moet weten wordt afgewisseld met informatie waarvan het leuk is om te weten.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen onze website kan vinden en gebruiken. Daarom besteden we veel aandacht aan de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, leesbaarheid en vindbaarheid van de informatie op onze website. De website van de gemeente Halderberge voldoet nog niet volledig aan de Webrichtlijnen (versie 2, niveau AA) maar we werken hier continu aan.
Online klantenservice, ook wel webcare genaamd, neemt een steeds belangrijkere plaats in. Vragen en opmerkingen van inwoners komen steeds vaker via kanalen als Twitter en Facebook binnen. De medewerkers van Informatiedesk beantwoorden deze vragen met behulp van onze webcare-monitoringtool. Team communicatie ondersteunt waar nodig. Naast deze middelen starten we dit jaar (op proef) met het versturen van een digitale nieuwsbrief. De nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd en bevat, behalve onze nieuwsberichten, ook de besluitenlijst. Inwoners geven zelf aan of ze deze willen ontvangen per e-mail,
We maken gebruik van een digitaal burgerpanel. Een paar keer per jaar versturen we naar de leden van dit digipanel een vragenlijst over een onderwerp waar we op dat moment beleid voor maken of een evaluatie. De uitkomsten geven een goed beeld van hoe onze inwoners denken over het onderwerp.