E-mail: gemeente@halderberge.nl - Telefoon 14 0165
Bezoekadres: Parklaan 15, 4731 GJ Oudenbosch
Postadres: Postbus 5, 4730 AA Oudenbosch
Website: www.halderberge.nl
In 2016 is een start gemaakt om de dienstverlening aan de burgers aan de balie van Burgerzaken te verbeteren. Er is gestart met 100% werken op afspraak. Voor het aanvragen van paspoorten e.d wordt op afspraak gewerkt. Dit heeft onder andere als voordeel dat de wachttijd voor onze inwoners sterk beperkt wordt. Daarnaast hebben wij intern de afspraak gemaakt dat inwoners, die zonder afspraak op het gemeentehuis komen, toch (zo snel mogelijk) worden geholpen. Dit laatste wordt niet actief gecommuniceerd omdat dit een negatief effect heeft op het werken op afspraak. Ook is er in 2019 een afhaalbalie gecreëerd waarbij inwoners zonder het maken van een afspraak diverse producten direct en zonder wachten kunnen afhalen.
De wereld van dienstverlening is in beweging. Een nieuw perspectief op dienstverlening en digitalisering komen in een rap tempo op ons af. Zo zal dit bij burgerzaken een enorme impact hebben op het vaststellen van de juiste identiteit. Zeker daar waar het gaat om eerste inschrijvingen. De digitalisering wordt steeds meer noodzaak. Ook ons omgevingsloket start dit jaar met een vernieuwde werkwijze vooruitlopend op de Omgevingswet en om initiatiefnemers te ondersteunen bij hun (digitale) proces.
Bedrijven zijn steeds meer bezig zaken te digitaliseren om het makkelijker te maken voor de klant/inwoner. Gemeenten kunnen hier niet in achter blijven. De inwoner moet zaken kunnen regelen wanneer en waar hij/zij dat wil.
Tegelijkertijd is er ook een andere trend. Vragen die van onze inwoners komen, worden ingewikkelder, vragen om een andere aanpak, om maatwerk. En met de toenemende digitalisering komen ook andere vraagstukken om de hoek. Hoe zit het met de beveiliging van de gegevens? Komen mijn privégegevens niet op straat te liggen? Kan iedere inwoner meedoen? Hier moeten we als gemeente op acteren. Zo zullen we in 2020 een nieuwe telefooncentrale uitrollen zodat we bij dit kanaal een kwaliteitsimpuls kunnen geven en zullen we starten met een tiental producten bij burgerzaken op een zeer intuïtieve wijze te gaan aanbieden als service.
Om de privacy te blijven waarborgen wordt de Verordening Basisregistratie Personen Halderberge en de Beheerregeling vastgesteld. Vervolgens wordt de Regeling Gegevensverstrekking in overeenstemming gebracht met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit is wettelijk verplicht om verstrekkingen van persoonsgegevens aan derden mogelijk te maken.
Om de wettelijke taken uit te voeren mogen gebruikers maar een beperkte set aan gegevens gebruiken van de Basisregistratie Personen. Daarom wordt de binnengemeentelijke autorisatie opnieuw beoordeeld.